FIQH KANAK-KANAK




Lihatlah.
Macam-macam cara orang dewasa melayan kanak-kanak, future leaders, di masjid.
Terutamanya sempena Ramadhan ini.

Pilu melihat anak kecil dijerkah oleh orang yang 'sedang' solat. Sehabis solat ibu si kecil itu pula dimarahi,
"Budak tu pakai 'pampers'. Bawa najis. Kalau sentuh, boleh batal wuduk."
Fiqah siapakah ini? Bukankah ia jelas sangat berat?

Membuak-buak rasa ingin melihat sendiri bagaimana cucu perempuan Nabi bernama Umamah, berada di atas kepala Nabi tatkala Nabi mengimamkan solat jemaah.

Sedih mendengar cerita suami. Ada anak lelaki yang masih kecil disebat oleh ayahnya sampai menggelupur di lantai kerana masuk ke saf dewasa. Kehadirannya dianggap boleh memutuskan saf.
Sukarnya fiqah sebegini....
Kata suami, inilah juga layanan orang dewasa kepadanya ketika kecil dulu. Tatkala dia ingin solat di tepi ayahnya, kerana budak-budak di belakang suka ajak bermain, pak-cik pak-cik di sebelah ayahnya akan 'halau',
"Kalau tak sunat lagi, duduk belakang."

Indahnya fiqh yang mudah lagi memudahkan.

Nikmatilah fikrah pertengahan ini dalam hukum-hakam berkaitan kanak-kanak.
Jom:)

Post a Comment

9 Comments

  1. salam kak fatimah...
    saya nak tanya 1 soalan dekat akak.Apa hukum perempuan yg memakai stoking dan sewaktu menunggang motor,betisnya yang ditutupi stoking itu terdedah.
    Hukumnya haram ke akak?
    terima kasih..

    ReplyDelete
  2. itu lah sedih juga.. masyarakat kita begitu sikapnya..bagaimana anak-anak nak seronok datang ke surau untuk beribadah di samping orang yang lebih tua..ditegur dengan cara yang tidak berhemah,didiskriminasikan pula...duduk disaf belakang..ibu bapa muda yang punya anak kecil pun serba salah nak ke surau sebab kalau dibawa takut jemaah lain marah jika ditinggal sapa nak jaga..tapi hati ingin berjemaah beramai2...sudahnya tinggallah yang tua-tua sahaja ke surau

    ReplyDelete
  3. Setuju sangat dengan Diana AR.. saya sendiri merindui untuk berada dibarisan jemaah terawih tapi tak dapat melakukannya kerana anak yang masih kecil dan bayi..

    ReplyDelete
  4. kesan jangka masa panjang....

    ReplyDelete
  5. salam ustazah, bagaiman fikrah pertengahan dalam melayan kanak2 itu ustazah?

    ReplyDelete
  6. saya pernah gak dengar ceramah tentang isu kanak2 bermain2 dlm dewan masjid, biasa la, nama pun kanak2, jika ditegur dgn cara x berhemah, tidak mustahil anak2 ini akan rasa diri terbeban dan x nak dtg lg ke masjid... Agak2 bila lak kanak2 ini akan dtg ke masjid utk beriktikaf?????? mungkin ketika usianya mencecah pangkat atok... :) itu pun kalu sempat... jadi fikir2lah sebelum nak marah kanak2..

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum kak ha. antara permasalahan lain yg timbul time solat kt masjid juga, especially kt bhgian wanita ialah bila nk betulkan saf solat.utk wanita ,btlkan dgn bersentuhan bahu kan? kadang2 sy tak tahu dah nak bgthu mcm mana kt makcik2 supaya rapatkan saf, mereka lebih prefer rapatkan sjdah dan solat dlm sjdh masing2.hrap kak ha beri pencerahan mengenai masalah ni.

    ReplyDelete
  8. Dalam dunia ini YIP KUM FOOK sangat bertuah kerana dia seorang peguam tidak perlu belajar undang-undang, juga tidak perlu pergi ke sekolah undang-undang, peguam lain perlu belajar undang-undang sehingga enam tahun untuk menjadi peguam penuh.

    YIP KUM FOOK adalah kawan baik saya dan dia seorang ahli perniagaan sebagai barangan perabot di Taman Daya, berhampiran dengan Taman Desa Jaya, Kepong dan juga dia seperti bermain politik, pada tahun 1990 dia menjadi pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong…

    Kemudian, beliau menjadi presiden KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong pada tahun 1994 sesuatu dan beliau menolak presiden lama (Shia Kok Sun), kemudian beliau mengambil jawatan presiden ketika itu, yang semua orang tahu tentangnya, dalam apa yang berlaku. di SAMNAK SAMBODHI

    Dia nak jadi peguam sebab nak main politik, ramai ahli politik ada ijazah atau beransur-ansur dalam pendidikan, dan dia pun ikut orang apa yang dia ada, dia tak nampak diri dia datang, sekarang ramai yang tahu asal usul YIP KUM FOOK juga…..

    Ah Chin, Taman Desa Jaya, Kepong
    Translated by Dr. Chew

    ReplyDelete
  9. The secretary of SAMNAK SAMBODHI (YAP LEONG LAN) said, the temple always problems and she does not know what is always the problem and who always make problems, the problem does not stop because all donations and income from dirty money or fraudulent money

    This Temple built by Sangha members and devotees in Kepong or in Malaysia 30 years ago, the first in Taman Ehsan, moved Taman Desa Jaya, whose devotees are recorded in their minds always, need to think correctly, not destroy Buddhist shrines, the founders are not easy to set up in the beginning

    All committees need to take care of the Buddhist Temple because you work there and take care of there but, it is not easy for all things in the Temple and you need to know is the age of technology, everyone needs to use the internet for research

    Also don't make Buddha ashamed because Buddha teachings are very important for human beings in the world and don't think, Buddha teachings are for people in Kepong area only, please don't destroy Buddha because Buddha is one of the great religions in the world, UN also praises Buddha

    We know your boss YIP KUM FOOK (president of SAMNAK SAMBODHI, lawyer, datuk….) but sometimes he cannot help your forever because YIP KUM FOOK so many people gossip on him in internet

    Sharing by Buddhist group in Kepong

    ReplyDelete