Endsvile

Solatmu, bukti kau mencari Dia...

Terbang ke Mana Khusyukku? 

“Sahaja aku solat fardu Maghrib tiga rakaat tunai kerana Allah taala. Allahu akbar.”

Saya memperbaharui niat dengan lafaz itu. Meskipun niat tidak wajib berlafaz namun tiada salahnya ‘menonyoh’ hati dengan seungkap lafaz. Saya berusaha mencari khusyuk.

 Namun, saya sering gagal.

“Assalamualaikum warahmatullah... Assalamualaikum warahmatullah...”

‘Aik? Saya sudah siap solat rupanya.’

‘Oh, di mana khusyukku?’


“Husna!” Panggil umi.

Kalau awak nak tahu, nama saya Husna Rasyada. Sedap tak?

Sekejap ya, saya perlu jawab panggilan ibu saya sambil buka telekung ni.

“Ya, umi. Husna datang.”

Umi minta saya kemaskan dapur. Umi sudah penat memasak, saya cuma diminta kemaskan sahaja. Apa salahnya kan? Kasihan kat umi saya buat kerja sorang-sorang tadi.

Ok. Dah siap tolong umi. Budak baik tak saya ni? Lepas solat, terus tolong umi, eh eh.

Kalau awak nak tahu, itulah penyakit saya. Sudahlah tak khusyuk, suka perasan pula. Boleh awak ajar saya cara untuk khusyuk? Bila terus tak khusyuk begini, nanti makin banyak penyakit tumbuh di hati. Kan?


Jap! Awak, awak dah solat ke belum? Kalau belum, pergi solat dulu. Baru saya sambung cerita.

Solat tak lama pun awak, tiga minit dah siap solat! Cepat kan? Tak susah pun solat. Tapi...

Yang menjadi masalah besar bagi saya, setiap kali waktu solat, saya mesti akan ingat perkara-perkara yang saya lupa. Saya suka berkhayal semasa solat. Masa tu lah ingat nak bagi arnab saya makan lah, nak balas WhatsApp lah, dan macam-macam lagi. Kadang-kadang dalam solat boleh sampai China. Main berguling-guling dengan beruang panda. Ber ‘hai’ dengan beruang panda. Adoi!

Kadang kala, saya keliru, berapa rakaat saya solat? Sedar tak sedar, saya sudah bagi salam. Saya rasa macam tak solat sahaja. Tiada kesan pada jiwa. Nasib baik, sekurang-kurangnya saya solat juga. Tak pernah tinggal, hu hu.

Tapi saya takut dengan satu ancaman Allah    dalam Surah alMa’un,

“Celakalah orang yang solat. Yang lalai dalam solatnya.” 

 Err, celaka nasibnya nanti?
 
 Nehhi!!!

 Awak tahu tak kenapa? Saya kalau solat, selalu lalai. Saya sorang ke macam tu? Ke awak macam tu jugak? 

Betul ni! Susahnya nak khusyuk dalam solat. Pernah tak awak rasa macam tu? Saya nak berubah, awak tolonglah saya. Saya ni banyak leka, sebab tu susah nak khusyuk, kan?

Awak agak apa punca utamanya ya?
 
Saya tahu! Sebabnya, nafsu dunia yang terlampau penuh di dada saya ni. Awak setuju? Saya dapat rasa!

Saya tertanya-tanya juga,  apakah maksud khusyuk tu sendiri? Yang tu pun saya tak tahu. Teruk kan saya?  Jom, kita kaji sama-sama.

Selanjutnya di dalam buku Endsville. 




Everyday is upgrading day.

Salam sebarkan bahagia,

Dr. Farhan Hadi Mohd Taib.
Fatimah Syarha Mohd Noordin.

Post a Comment

1 Comments

  1. Dalam dunia ini YIP KUM FOOK sangat bertuah kerana dia seorang peguam tidak perlu belajar undang-undang, juga tidak perlu pergi ke sekolah undang-undang, peguam lain perlu belajar undang-undang sehingga enam tahun untuk menjadi peguam penuh.

    YIP KUM FOOK adalah kawan baik saya dan dia seorang ahli perniagaan sebagai barangan perabot di Taman Daya, berhampiran dengan Taman Desa Jaya, Kepong dan juga dia seperti bermain politik, pada tahun 1990 dia menjadi pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong…

    Kemudian, beliau menjadi presiden KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong pada tahun 1994 sesuatu dan beliau menolak presiden lama (Shia Kok Sun), kemudian beliau mengambil jawatan presiden ketika itu, yang semua orang tahu tentangnya, dalam apa yang berlaku. di SAMNAK SAMBODHI

    Dia nak jadi peguam sebab nak main politik, ramai ahli politik ada ijazah atau beransur-ansur dalam pendidikan, dan dia pun ikut orang apa yang dia ada, dia tak nampak diri dia datang, sekarang ramai yang tahu asal usul YIP KUM FOOK juga…..

    Ah Chin, Taman Desa Jaya, Kepong
    Translated by Dr. Chew

    ReplyDelete