Berpolitiklah dengan Norma Agama dan Beretika

     Islam adalah ajaran yang merangkumi seluruh aspek kehidupan. Islam merangkumi akidah, ibadah, akhlak serta merupakan syariat yang komprehensif. Menurut Syeikh al-Qaradhawi dalam kitabnya Ad-Din wa al-Siyasah berkata, “Keyakinan tauhid pada dasarnya adalah revolusi kebebasan, persamaan dan persaudaraan bagi manusia. Dengan demikian manusia tidak akan mengambil sesiapapun selain Allah sebagai Tuhan dan menghapuskan segala jenis penuhanan manusia kepada sesama manusia.”


     Rasulullah SAW mengakhiri surat-surat yang dikirim kepada raja-raja ahli kitab dengan menulis surah Ali Imran,ayat 64. “Katakanlah, ‘Hai ahli kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimah (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sebahagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah.’ Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka, ‘Saksikanlah bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah).’”

     Sesungguhnya dengan mengusung syiar ‘Tidak ada Tuhan Selain Allah’ ada perubahan yang akan dilakukan oleh Islam sama ada dalam kehidupan sosial, politik mahupun agama. Islam memiliki sikap yang jelas dan hukum yang nyata dalam menghadapi pelbagai persoalan yang masuk dalam wilayah politik.

     Sejak zaman berzaman, masyarakat sudah mengetahui pentingnya peranan politik atau Negara dalam mencapai tujuan hidup bersama, menerapkan pelbagai undang-undang, mencerdaskan umat, mengajak kepada makruf dan mencegah daripada kemungkaran. Oleh sebab itu, khalifah ketiga Uthman bin Affan berkata, “Allah SWT menyerahkan persoalan yang tidak terdapat dalam al-Quran kepada pemerintah (Negara).” (Al Bidayah wal al-Nihayah, Ibnu Katsir, jilid 2,no. 10).

     Pemimpin yang dipilih perlu berusaha memperhatikan pola fikir masyarakat, kelengkapan material dan kemudahan masyarakat seterusnya merealisasikan firman Allah SWT,“Iaitu orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat makruf dan mencegah daripada perbuatan mungkar.” (Surah al Hajj: 41).

     Umat manusia akan menjadi lebih baik apabila menggunakan sistem politik yang mengikuti norma agama yang daripada norma agama itulah terinspirasinya kaedah-kaedah etika. Itulah sistem politik yang mengambil kira terhadap pertimbangan baik buruk serta kebenaran dan kebatilan.

     Contohi keperibadian Saidina Umar yang memerintah dengan selalu bersandar kitab Allah dalam masa yang sama mempertimbangkan maslahah. Di riwayatkan bahawa ada seorang perempuan menasihatinya ketika dia menetapkan kadar mas kahwin. Apabila beliau mendengar wanita itu menukilkan ayat al-Quran, Umar menarik balik keputusannya seraya berkata, “Perempuan itu benar dan Umar yang salah.”

      Ibnu Khaldun dalam buku hebatnya ‘Al Muqaddimah’ berkata tentang dua jenis masyarakat. Ada masyarakat duniawi semata-mata. Ada juga masyarakat duniawi yang beragama. Masyarakat jenis kedua lebih utama dan lebih tepat daripada masyarakat jenis pertama. Ibnu Khaldun menulis mengenai peranan agama dalam kehidupan masyarakat sosial yang lebih kecil daripada peranan sikap fanatisme (nasionalisme). Jenis masyarakat yang paling ideal bagi sebuah Negara adalah masyarakat yang menggabungkan agama dan Negara. (Mausua’ah al-Ulumi as-Siayasah, Universiti Kuwait, poin ke 193, hal. 144-145).

     Semoga kita menjadi masyarakat yang kedua itu, beragama dan menguruskan dunia sebaik-baiknya. Dengan itu, pembangunan rohani dan material terbangun sebaik-baiknya.


     Al Biruni dalam bukunya Tahqiq ma li al-Hind min Maqulah berkata, “Sebuah Negara jika bersandar pada salah satu sisi agama, maka Negara dan agama akan menjadi seperti saudara kembar, kemudian pembangunan akan tercapai secara sempurna berkat kewujudan agama dan Negara secara bersamaan.”

     Menurut Syeikh al Qaradhawi dalam bukunya Ad-Din wa al-Siyasah, peribadi seorang Muslim sebagaimana dibentuk oleh Islam dan sesuai dengan akidah, syariah dan pendidikannya pasti memiliki unsur-unsur politik, kecuali jika pemahaman dan pengamalan terhadap agamanya salah. Namun, perlu dibezakan antara makna politik dengan parti. Parti hanyalah sebahagian daripada politik (siyasah). Makna politik (siyasah) lebih luas.

     Dalam buku Risalah Taalim oleh al-Imam Hassan al-Banna dengan syarah Muhammad Abdullah al-Khatib menjelaskan bahawa, “Sesungguhnya perbezaan adalah jauh antara berparti dan berpolitik. Adakalanya ia bersatu dan adakalanya ia berpecah. Adakalanya seseorang itu berpolitik dengan segala makna yang terkandung pada kalimah tersebut sedangkan dia tidak berhubung dengan apa-apa parti dan tiada kaitan. Adakalanya dia adalah orang parti, sedangkan dia tidak tahu sangat soal berpolitik.  Adakalanya digabungkan antara keduanya maka dia adalah orang politik yang berparti atau orang parti yang tidak berpolitik secara saksama. Apabila saya berbicara tentang politik dengan kalimah ini.”

     Dengan mengambil makna luas ini, hakikatnya semua individu, NGO, institusi atau apa sahaja sebenarnya perlu kepada politik. Ingat, politik tidak semestinya parti. Islam sesuatu yang tidak terpisah dengan sosial, politik, ekonomi, kebudayaan. Islam itu luas. Islam tidak terbatas pada skop sempit yang boleh melenyapkan segala aspek kekuatan amali Islam. Sama-samalah kita berganding bahu memikul kewajipan amar makruf nahi mungkar atau dengan kata lain, memberi nasihat kepada para pemimpin dan masyarakat luas. Agama itu nasihat. Salinglah menasihati dalam kebenaran dan kesabaran sebagai syarat mencapai kejayaan dunia dan akhirat, sebagaimana bunyi surah al-Asr.

     Kata Syeikh al Qaradhawi, agama adalah petunjuk jalan kebenaran, bukan tali yang mengikat ruang gerak politik. Syariah sebagaimana dikatakan oleh IbnuL Qayyim, semuanya bersifat adil, rahmat, maslahat dan hikmah. Setiap hal yang berlawanan dengan keadilan akan menjadi hal-hal yang sesuka hati, hal yang berlawanan dengan maslahat akan menjadi mafsadah dan hal yang berlawanan dengan hikmah akan menjadi kesia-siaan.  Setiap benih kerosakan yang timbul, kesalahannya tidak terletak pada nas, tetapi pada pemahaman yang salah terhadap kitab suci al-Quran mahupun hadis Nabi.

     Oleh sebab itu, kita wajib mengarahkan umat kepada pemahaman yang benar terhadap Islam. Bukan dengan menjauhkan agama dari politik. Politik perlu bergerak  dengan memanfaatkan fungsi akal namun mesti dalam sempadan dan kawalan agama.


Post a Comment

8 Comments

  1. This really interesting post. Thanks for sharing!

    ReplyDelete
  2. It is an enormously inspiring post. I am totally pleased with your excellent work. It contains really very useful information. Looking forward to your next post Spotify++ crashed or how to fix spotify++ when crashed

    ReplyDelete
  3. In this world YIP KUM FOOK is very lucky because he is a lawyer do not have to study law, also do not have to go to law school, other lawyers have to study law for up to six years to become a full lawyer

    YIP KUM FOOK is a good friend of mine and he is a businessman as furniture items in Taman Daya, close to Taman Desa Jaya, Kepong and also he is like playing politics, in 1990 something he became MCA chairman in Taman Daya, Kepong…

    Later, he became the president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong in 1994 something and he rejected the old president (Shia Kok Sun), then he took the presidency at that time, that everyone knows about it, in what happened at SAMNAK SAMBODHI

    He wants to be a lawyer because he wants to play politics, many politicians have some degree or gradually in education, and he also follows people in what they have, he does not see himself from what he came, now many know the origin of YIP KUM FOOK as well…..

    Ah Chin, Taman Desa Jaya, Kepong

    ReplyDelete
  4. About YIP KUM FOOK, it is better to you are escape from the Kepong area because you were my good friend in the previous days until today

    YIP KUM FOOK better leave Kuala Lumpur area because someone to report to police and Sentul Police Station and Breakfield Police Station want you

    We know you make more mistakes but you can't run away from the country's laws, on last time you can solve problems with pay money to shut people-mouth up, but now it's different, now is the age of technology like the internet

    I hope, you will understand me what I said in the verses above, I love you in my heart like my brother and I will protect you from what people gossip about you..ok

    Lee, Selayang

    ReplyDelete
  5. The secretary of SAMNAK SAMBODHI (YAP LEONG LAN) said, the temple always problems and she does not know what is always the problem and who always make problems, the problem does not stop because all donations and income from dirty money or fraudulent money

    This Temple built by Sangha members and devotees in Kepong or in Malaysia 30 years ago, the first in Taman Ehsan, moved Taman Desa Jaya, whose devotees are recorded in their minds always, need to think correctly, not destroy Buddhist shrines, the founders are not easy to set up in the beginning

    All committees need to take care of the Buddhist Temple because you work there and take care of there but, it is not easy for all things in the Temple and you need to know is the age of technology, everyone needs to use the internet for research

    Also don't make Buddha ashamed because Buddha teachings are very important for human beings in the world and don't think, Buddha teachings are for people in Kepong area only, please don't destroy Buddha because Buddha is one of the great religions in the world, UN also praises Buddha

    We know your boss YIP KUM FOOK (president of SAMNAK SAMBODHI, lawyer, datuk….) but sometimes he cannot help your forever because YIP KUM FOOK so many people gossip on him in internet

    Sharing by Buddhist group in Kepong

    ReplyDelete
  6. Please see this YIP KUM FOOK cheated amounting to RM20,000.00, it belongs to VEN. U NANDIYA. Fundraising donation by Myanmar Devotees to buy large Buddhist marble for SAMNAK SAMBODHI in 2000 that Buddha Marble from Myanmar

    Information and signature in blogspot.com by YIP KUM FOOK and please be aware of the issue as all contributions to Buddhist teachings:

    https://committeesamnaksambodhi1.blogspot.com/2019/01/

    SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE at Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) is president, Secretary (YAP LEONG LAN) and Treasurer (NG GOOT MEE)

    ReplyDelete
  7. YIP KUM FOOK main politik di Kuil Buddha (SAMNAK SAMBODHI), dia tolak AJK yang siapa lawan dengan dia, AJK dari pengasas YIP KUM FOOK pun tolak, YIP KUM FOOK ni hati sangat fikirannya kotor dan jahat manusia.

    YIP KUM FOOK sangat bodoh dan kurang pendidikan, kalau dia pandai, dia tak akan kacau dan menolak Ven. Phra Piya Dhammo keluar dari Kuil Buddha(SAMNAK SAMBODHI), jika dia cukup pandai, dia perlu menyemak dulu Ven. Phra Piya Dhammo ialah siapa dan dari mana?

    Anda seorang peguam dan DATUK tak boleh berfikir dalam perkara biasa, ini amat memalukan kepada Sultan Selangor yang memberi gelar Datuk kepada anda, jika Sultan Selangor tahu perkara ini, Sultan Selangor mengambil kembali gelaran itu.

    Seperti undang-undang bersekutu Malaysia mengetahui tentang anda menipu orang, mereka akan menutup pejabat peguam anda (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES, Kuala Lumpur No. 2A & B, Jalan 53, Desa Jaya, Kepong, 52100, Kuala Lumpur, WP Kuala Lumpur), jika anda benar-benar belajar undang-undang, mungkin anda tidak melakukan (tak berani) membuat kejahatan seperti itu

    Shared by Koh Eng Yong…. WAT MEH LIEW THAI BUDDHIST TEMPLE

    ReplyDelete