Apakah Fokus Kita Hari Ini?



Apakah Fokus Kita Hari Ini?

Secepat satu petikan kamera, begitulah cepatnya masa menghantar kita ke sepuluh terakhir Ramadhan. Apakah fokus utama kita saat ini? Baju raya? Kuih? Balik kampung?
 Apakah fokus fikiran kita saat ini? Apakah yang mempengaruhi fokus kita? Fokus ini ditentukan oleh pemahaman mengenai objektif kehidupan. Bahkan ia dipengaruhi oleh bagaimana kita mendefinisikan kejayaan dalam hidup.  
Cuba bertanya lagi, apakah yang ada dalam pemikiran kita saat ini? Apa yang dikejar? Apa yang diletakkan sebagai keutamaan?
 Senang sahaja untuk melihat jawapannya. Ingat balik apa yang kita bincangkan hari ini. Apa yang dibincangkan itulah fokus fikiran kita. Ia lahir daripada hati. Ia lahir daripada pemikiran.
                Sudah tentu, setiap manusia mempunyai fokus yang berbeza. Cita-cita mereka berbeza. Cara mereka memahami objektif kehidupan juga berbeza. Yang pasti, semua manusia sedang mencari makna kejayaan dalam hidupnya. Makna kejayaan itu pula berbeza pada setiap individu.
Allah SWT menjelaskan kepada kita dalam ayat di bawah ini, secara umumnya apakah yang manusia asyik kejar dan letakkan ianya sebagai keutamaan?

Dijadikan terasa indah dalam pemandangan manusia cinta (fokus pemikiran) terhadap apa yang diinginkan berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan (kenderaan), haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik. (Ali-Imran 3:14)

Semua kenikmatan itu tidak salah. Kita memerlukannya. Namun, dunia cumalah ibarat selipar. Kedudukannya cuma di kaki, bukan di hati. Ia untuk digunakan, bukan diperbesarkan hingga hilang matlamat jauh.
Adakah kita memerlukan selipar?
Ya!
Pentingkah selipar?
Ya!
Adakah kita perlu bercinta dengan selipar?
Tidak! Dan pelik sungguh bunyinya.
Adakah patut  selipar menjadi fokus utama kita siang, malam, pagi petang?
Tidak!
Adakah patut selipar menjadi fokus utama dalam fikiran dan perbualan kita setiap hari?
Tidak!
Allah SWT menasihati kita dengan hakikat nilai dunia ini.

Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan serti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning, kemudian menjadi hancur sedangkan di akhirat azab yang dahsyat dan keampunan daripada Allah serta redha-Nya. Tidak lain kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (Al-Hadid 57:20)

Adakah Kita Terpedaya dalam Fokus?
Cuba bertanya diri, apakah yang kita mahukan dalam hidup ini?
Sudah tentu kita mahukan kehidupan yang sihat, kaya, bahagia, gembira, selesa dan aman. Kenapa? Kerana kita menganggap semua itu makna kejayaan.
                Apakah sebenarnya definisi ‘kejayaan’? Adakah kejayaan itu diukur pada seseorang yang memiliki sawah ladang yang subur? Kilang yang produktif? Kereta terkini? Duit yang banyak? Rumah mewah? Harta yang tidak habis-habis? Isteri yang cun lagi popular? Anak-anak yang sering berprestasi? Atau apa?
Ramai yang yakin bahawa memiliki semua ini adalah makna kejayaan. Lalu segala tenaga, fokus, pemikiran dan tindak tanduk dihala ke arah mencapainya. Mereka sangat percaya, kekayaan dan harta adalah sumber keselamatan, kuasa dan kemuliaan yang mengangkat imej mereka sebagai manusia yang dihormati dalam masyarakat.
                Begitulah realiti hidup. Siapa berduit pasti dihormati. Siapa berkuasa pasti disanjung. Walaupun begitu, tidaklah bermakna mereka dapat hidup dengan bahagia terutama apabila mereka mendapatkan harta, kuasa atau kemuliaan itu dengan melanggar etika kemanusiaan. Firman Allah :

Dan sesiapa berpaling daripada peringatan-Ku (hidup tidak selaras dengan prinsip Allah SWT) maka sesungguhnya dia akan menjalani kehidupan yang sempit (risau, stress, takut walaupun kaya atau berkuasa)  (Thaha 20:124).
Di mana masa kita banyak habis sehari-hari? Di tempat yang kita letakkan sebagai fokus dan prioriti. Di mana? Biasanya di tempat kerja. Ia menuntut sebahagian besar masa kita. Kekhuatiran pada faktor ekonomi sering merampas tidur lena kita, dan mencuri sebahagian besar masa kita. Ia sering menjadi aktiviti utama kita. Menjadi fokus yang tidak akan ditinggalkan.
Apatah lagi, banyak perkara dalam kehidupan memerlukan duit dan harta. Bahkan, kita mempunyai 1001 sebab mulia untuk terus bersemangat mencari harta. Misalnya, menyara nafkah keluarga yang menjadi fardhu ain ke atas ketua keluarga, bersedekah, berinfaq, membayar zakat dan sebagainya.
                Semua itu bagus. Sangat bagus. Islam jugalah yang mengajar kita mencari harta. Namun, jika harta sudah menempati tempat pertama dalam carta fokus kita, kita perlu segera bermuhasabah. Jangan sampai kerana harta, kita tiada perancangan tersusun untuk merebut ganjaran pahala di malam-malam terakhir ini. Jangan sampai kerana mencari harta, solat kita terabai. Jangan sampai kerana fokus harta, tiada masa membaca al-Quran. Bukankah kalamullah lebih berhak menjuarai carta keutamaan dalam fokus kita?
                Kita mungkin menganggap diri kita sibuk hingga tiada masa beribadah. Cuba kita bertanya diri, “Apa makna sibuk?”
                ‘Sibuk’ bermaksud sesuatu perkara itu bukan merupakan keutamaan dalam kehidupan.
                Ramai orang menganggap mencari duit sebagai keutamaan paling utama. Manakala mempelajari al-Quran diletakkan sebagai kerja sampingan walaupun ia dirasakan penting juga. Mengapa? Dalam sedar mahupun tidak, kita mungkin terpedaya dengan dunia hingga menganggap harta adalah sumber keselamatan. Kita seakan menganggap banyak harta, maka hidup kita akan tenang.
                Adakah itu benar? Berapa ramai orang yang banyak harta hidup dalam kebimbangan dan ketakutan. Ramai orang kaya yang tidak mampu tidur lena kerana bimbang saham jatuh, harta dicuri, anak dilarikan dan dijadikan tebusan, dikejar hutang dan sebagainya. Hati berserabut dengan perasaan tidak boleh melihat ada orang lebih kaya berbanding dirinya. Ada juga orang miskin yang terlalu berhajat pada harta orang lain sehinggakan keseluruhan fikirannya berpusat pada harta, harta, harta.
Miskin atau kaya, andai harta terlalu menduduki carta fokus paling utama, stres pasti membelit keseluruhan hari-harinya. Apakah sebabnya? Sebabnya, dia berpaut pada dahan yang lemah dan sementara serta meninggalkan kekuatan yang kuat dan kekal. Firman Allah SWT:
Apa yang ada di sisi kamu akan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal …. . (Al-Nahl 16: 96)

Semoga kita terkesan dengan teguran Allah SWT :
Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (yakni harta, duit, manusia dan lain-lain) adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah (tempat bergantung keselamatan) yang paling lemah adalah rumah labah-labah sekiranya mereka mengetahui. (Surah al-Ankabut 29:41)

Semoga kita sentiasa menjadikan ketaatan kepada Allah SWT sebagai fokus dan keutamaan kita. Lalu, menjadikan kerja-kerja mencari kesenangan hidup semata-mata dalam rangka untuk lebih mensyukuri-Nya, akrab dengan-Nya dan tidak melupakan kewajipan utama kita sebagai hamba-Nya.
Firman Allah :


Dan berhala-berhala yang yang kamu seru (menghabiskan masa dan tenaga mencarinya seperti harta dengan melalaikan tanggungjawab kepada Allah), tidaklah sanggup menolongmu, bahkan tidak dapat menolong dirinya sendiri. (Al-A’raf 7:197)
                Justeru, carilah dunia banyak-banyak. Tapi, jangan sampai lupa akhirat. Pastikan akhirat menjadi fokus dan keutamaan dalam kerja-kerja kita setiap hari.

Post a Comment

2 Comments

  1. 敬爱的佛教伩徒, 有关马來西亜,吉隆坡,甲洞帝沙再也 (暹寺) 三宝寺 Samnak Sambodhi Buddhist Association No.19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia. 所发生的纠纷, 经过阅读了,Venerable Phra Piya Thammo 和尚及叶金福律师 (Yip Kum Fook) 的双方书信之后, 再经实地旁听了觧,做为中间人,我要客观实事的说: 1.当一个和尚、初出道 (小学生),在修行, 若有缺点, 那是难免.他马华公会鹅唛區会主地席叶金福律师(Yip Kum Fook),却心眼看不顺,就电招警万到耒佛教之圣地要扣畄和尚耒耻唇出家人, 这是绝对不许可, 除非是殺人放火之大罪悪. 2.他身为马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook),却反其道而行, 在佛寺不依佛法而軽视佛教的精神, 以傲慢的手段,帶领一般黑社会的人耒挑衅和尚打架, 这也是不该有、更不是佛教修行者的行为. 3.佛教的圣地, 其主要的目地, 是让眾生修佛道, 不是政治争執的地方. 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 却利用佛教之圣地当政治活动的场所。如此果敢冒犯佛陀的教誨,更是大大的罪悪。 囯有囯章,彿有佛法,家有家规. 如果出家人有何不对之处, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook), 为何不向主持和尚投?让出家人自依和尚的條规处理、却强权一味要显示他是马华公会鹅唛区会及三宝寺理事会主席, 无法无天的应用霸道手段践踏佛教之圣地.为什么。。。。。为什么. 至今, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook),不当不歉愧,还要狡辩, 这又证明了他说一套, 做的又是另一套, 囗是心非, 所谓的两舌, 相当阴险. 身为律师, 受高深教育, 却应用如此悪毒, 横蛮无礼的作风污辱和尚, 相等于是耻辱佛教伩仰者。他叶金福律师(Yip Kum Fook)不向主持和尚投诉, 却自承英雄,电招外耒者.请问,身为將近20年的三宝寺主持和尚兼顾问,也是第一位 自筹建寺的大功臣,在大马南傳泒中,是闻名遐邇的高僧.其脸要放在那裡?同样的,要是台湾星雲大师的佛寺沙彌犯錯, 理事会没有礼貌自作主张,电招警方要扣畄其沙彌.我敢请问!星雲大师的自尊是怎样的感受?他叶金福律师(Yip Kum Fook)是后耒者,担任理会主席也不久, 竟敢应用如此,目无尊長的方式对待住持,间接的就是告大家,强迫住持和尚必远離,雀巢鸠要佔。这种用心不良, 有老千之谋, 的确令人不敢恭维。 縱观以上几项重点,我不是盲目的護持三宝, 而是要坦白的说;他叶金福律师 (Yip Kum Fook) 身受高深教育, 为律师者,本应通情达理才是,但遗憾的是, 却令人惊觉, 他厡耒就是彿书裡所讲的狡猾且残忍的此颣人。他叶金福律师 (Yip Kum Fook),利用他的专业知識, 懂得包裝自己的道德守則,以宗教为幌子手,到处募款,商业经营, 政治活动为重, 并没依循佛教宗教守则行事, 也没对人道作出任何貢献, 只不过借宗教之名捞取权和私利而己。 在此, 我奉劝, 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 好自为之, 免因果報应.
    Sharing by Dr. Chew

    ReplyDelete
  2. YIP KUM FOOK ini memaksa sami Buddha keluar dari kuil dan mengunci pintu gerbang Kuil, kemudian beliau pun menelefon polis untuk menangkap sami di dalam kuil dan beliau memanggil samsengnya untuk datang mengganggu sami itu juga.

    Sekarang ramai yang tahu tentang YIP KUM FOOK dan apa yang dia buat sebelum ini, banyak dia menipu di kawasan Kepong, dia akan menderita tanpa henti dalam hidupnya, dan apabila dia mati, generasi keluarganya akan meneruskan karma buruknya.

    YIP KUM FOOK seorang peguam tetapi perwatakan dan sikapnya tidak seperti peguam kerana dia boleh menipu pelbagai orang dan melakukan perkara yang tidak baik tanpa memalukan orang, semua orang tahu anda bukan pelajar undang-undang, anda membayar wang untuk mendapatkan sijil jika anda seorang. peguam yang benar anda perlu memahami undang-undang

    Apabila kami mengenali beliau di Taman Ehsan pada tahun 1989, masa itu kami membuka rasmi SAMNAK SAMBODHI dan beliau merupakan pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong, dan juga perniagaan sebagai kedai perabot, beliau bukanlah pengasas SAMNAK SAMBODHI dan juga dia bukan ahli jawatankuasa SAMNAK SAMBODHI, juga dia bukan peguam pada masa itu

    Kini kehidupan dramanya akan terbuka untuk diketahui umum, dia tidak akan menutup apa yang dia lakukan sebelum ini, dalam satu hari ia akan membuka semua.. pada masa itu, dia akan menderita dan bergetar seumur hidup.

    Lain kali dia mesti menjawab penganut Buddha kerana penganut Buddha akan bertanya soalan ke mana hilangnya wang Kaabah, Cik Lim dilantik menjadi presiden KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur.

    Kongsi oleh Ah Thong, Taman Ehsan

    ReplyDelete